Udsigten fra en bygning udover Cybercity

Cybercity er en cyberpunk by bygget i Minecraft, som er frit for alle at udforske. Du kan udforske alt fra de mørkeste gyder til de højeste skyskrabere. 

På denne side vil vi introducere dig til Cybercity, og komme ind på følgende:

  • Hvor og hvordan besøger du selv byen?
  • Vores anbefalede spil-indstillinger
  • Bygge-log: kom bag om byggeprojektet og lær om projektets baggrundshistorie

Tema & kort historie

Du befinder dig i en futuristisk by flere år ude i fremtiden. Grundet en eksplosion i befolkningstallet i byen har man i en lang årrække set bort fra alle bygningsreglementer, hvilket har resulteret i, at man har bygget og udvidet, hvor end der var plads. Nye bydele bygges ovenpå de gamle, veje og metroer krydser hinanden i alle højder, og CyberCity er nu en by der udvikler sig markant vertikalt såvel som horisontalt.

Den stigende densitet og vertikale udvikling har resulteret i en stor social og økonomisk ulighed fra de laveste lag i byen, til de højtstående skyskrabere der huser de riges udsigt ud over resten af byen.

Cybercity er en velforbundet by, hvor det er muligt at bevæge dig fra hele bydele ved blot at finde vej igennem små passager og gyder, helt uden at sætte fod på jordlaget.

I denne fremtid er mega-virksomhederne tungt investeret i store dele af byens økonomi og udvikling, derfor vil din oplevelse i byen være markant oplyst af de mange neon-skilte med reklamer.

Byggerne

Cybercity er bygget af:

  • Roand
  • Kiksemand

Byggetid: Cybercity startede på en dansk survival server i 2020. Efter omkring 2 år lukkede serveren desværre, og vi ikke i stand til at bygge på projektet. Efter ca. et år, blev vi i 2023 tilbudt muligheden for at indsætte en backup schematic af byen på Mihion serveren.

Spilletilstand: Byen er bygget i survival med nice-to-have plugins såsom mcMMO og køb af materialer fra andre spillere. På begge servere har vi haft adgang til /fly. På nuværrende tidspunkt har vi anvendt administrative værktøjer som debug stick til at modificere placeringen af survival-placeret blokke. World Edit har været brugt til indsættelse af byen i fobindelse med serverskifte eller hvis større mængder af blokke som var spiller-placeret, skulle fjernes grundet ændringer.

Server IP: Besøg Cybercity i dag

Serverens IP: mc.mihion.dk

Vi overgik i 2023 til Mihion serveren, hvor vi på nuværende tidspunkt har fået muligheden for at fortsætte vores Cybercity-projekt. Vi er derfor meget taknemmelige for at få muligheden for at få indsat vores byggeprojekt på serveren.

Mihion er en dansk Minecraft survival server med bl.a. mcMMO.

Mihions Discord: Du finder Mihions officielle Discord server her: https://discord.gg/mnUpEcRg3b

Kom til byen

Indenfor i den bygning, hvor du starter, når du besøger Cybercity
Her starter du, når du besøger Cybercity

Vi har som noget nyt flyttet servers spawn direkte til byen! Det betyder at nye medlemmer nu blot skal tilslutte sig serveren, for at besøge Cybercity.

For eksisterende medlemmer, så kan du besøge byen ved at udføre disse kommandoer:

Kom til byen:

  1. Skift til den rigtige verden med kommandoen: /menu (og vælg her “mcMMO”)
  2. Teleporter dig selv til byen med kommandoen: /spawn

Du lander nu i byens ‘spawn’, hvor du vil blive mødt med en kort introduktion. Du har herfra mulighed for at tage trappen ned, for at komme ud fra bygningen. Der er herfra mange muligheder og områder at udforske. Derfor har vi rundt om i byen markeret veje, ikoniske bygninger, trapper og små passager med ‘Pathfinding’-skilte. Læs om Pathfinding i næste afsnit.

Find rundt og udforsk med pathfinding

Eksempel på et pathfinding skilt, som viser vej til trappen som fører til ground level
Eksempel på pathfinding på siden af en bygning, nær en passage
Eksempel på et pathfinding skilt, som viser, hvor du kommer hen, hvis du følger trappen. Op fører til Motorvejsbygningen. Ned fører til lag 1.
Eksempel på pathfinding på en trappe

Pathfinding: Light Blue Terracotta med Acacia Sign vil blive placeret rundt om i byen, for at vise dig vej.

Disse skilte bruges som pathfinding, og vil vise dig hvor veje, trapper og passagerer fører dig hen. De kan indikere ikoniske bygninger eller områder.

Ikoniske bygninger kan være ‘Mega Structure’ (Byens første større bygning) eller ‘Cirkelbygningen’ el. ‘Spawn’ (Den cylindriske bygning, hvori du teleporteres til, når du besøger byen).

Områder kan være beskrevet som “Lag: 1” (Byen er opbygget i lag, således er byen ikke bygget på ét grundlag med et gitter af veje; men i stedet i flere lag med veje der går over og under hinanden) eller “Mall” (et kæmpe udendørs shoppingcenter med flere omkringliggende bygninger).

Læs mere om byens ikoniske bygninger og områder, samt deres baggrundshistorie nederst på siden.

Shaderpack: Oplev en neon-oplyst by

Et billede af et stort 3D hologram af en globus, som står i midten af byens udendørs shoppingcenter. Over shoppingcenteret rager flere skyskrabere op.
Shopping mall i Cybercity set med shaders

Byen bør opleves med en shaderpack, for at få en autentisk oplevelse. Med shaders oplyses byen på en helt anden måde både i dagslys og om natten. Den fantastiske måde hvorpå de mange farvede neonskilte oplyses på giver en realistisk oplevelse, og en ægte cyberpunk-atmosfære. Med shaders gives dybde og liv til byen, da mange af bygningernes facader er designet til at give et tredimensionelt udtryk, ud fra måden hvorpå lyset kastes fra vinduerne.

Indstillinger & installation af shaderpacken

Byen er skabt til at blive oplevet med de bedste visuelle effekter. For at give dig den bedste oplevelse, så anbefaler vi at du gør brug af en shaderpack. Hvis din computer kan trække en shaderpack, som understøtter Ray Traceing (RTX), så er dette den bedste anbefaling.

Vi har valgt at bruge Shrimple shaderpack’en, som understøtter Ray Traceing. Denne shaderpack er dog stadig under udvikling (beta), men vi mener stadig at den næsten perfekt afspejler vores visioner om byen og dets tema.

Download Shrimple fra Modrinth: https://modrinth.com/shader/shrimple

Herunder ser du et billede af byen med og uden shaderpack. Desuden er der en oversigt over de indstillinger, som du bør anvende til Shimple. Der er desuden et forslag til alternative shaderpacks, samt en installationsguide til shaderpacks.

Et billede som viser Cybercity ved brug af Shrimple v 0.11 shader.
Byen set med Shrimple v 0.11 shader med korrekte indstillinger
Et billede der viser en lokation i byen uden brug af shaders
Byen set uden shaders

Vi anbefaler denne hurtige løsning:

  1. Download Modrinth app’en fra https://modrinth.com/app.
  2. Opsæt app’en med din Minecraft account (Microsoft account). Derefter opret en ny game instance ved at klikke på “+” på venstre side. Vælg Loader: “Fabric“.
  3. Fra Library, download følgende mods med et enkelt klik:
    1. Sodium (Forbedre spillets ydeevne)
    2. Iris (Tilføjer understøttelse af shaders til Sodium)
    3. Shrimple (Vores valg af shaderpack)

Fra dine spilindstillinger skal du åbne dine shaderpack-indstillinger, og indstille følgende værdier:

Anvend disse indstillinger

  • Profile: RTX

Derefter justér følgende:

  • Ligtning > Mode: Ray Traced
  • Ligtning > Hand: None
  • Ligtning > Trace Options > Tint Strenght: 220%
  • Ligtning > Trace Options > Advanced > Max Bin Lights: ~380+
  • Ligtning > Colored Candles: On
  • Ligtning > Brightness: 100%

Indstillingerne mindsker blindende effekter, når der er mange lyskilder. Lys gennem farvet glas øger neon-effekten fra neonskilte og vinduer. Grænser med unaturlige lys/skygger fjernes.

Fra dine spilindstillinger skal du åbne dine shaderpack-indstillinger, og indstille følgende værdier:

  • Profile: RTX

Derefter justér følgende:

  • Lightning > Minimum: 8%
  • Lightning > Trace Options > Tint Strenght: 220%
  • Lightning > Trace Options > Advanced > Max Bin Lights: ~380+
  • Lightning > Trace Options > Advanced > Max Sample Count: 128

Indstillingerne øger lyset i mørke områder. Lys gennem farvet glas øger neon-effekten fra neonskilte og vinduer. Grænser med unaturlige lys/skygger fjernes. Grynet effekt fjernes.

Alternativer (respektiv rækkefølge):

  • Rethinking Voxels (Voxel-belysning, krævende, beta).
  • SEUS PTGI HRR v3 (Ray tracing, meget krævende).
  • KUDA (almindelig shader).

Resource packs & Mods

Texturepack: Default

Mods: Her er nogle anbefalede mods:

  • Sodium
  • Lithium
  • Iris (Nødvendig for shaders)
  • Nvidium (Anbefalet for GeForce RTX, aktiv når shaders er inaktive)

Byen bør opleves uden en resource pack. Anvend Default texturepack.

Det anbefales at benytte mods, der kan optimere dit spils ydeevne, da byen er meget bebygget, har meget lys, animeret lys, redstone maskiner, m.m.

Bygge-log & lore: Ikoniske bygninger og områder

Vores første bygge-log er udgivet!

Du finder den på den engelske udgivelse af dinne side: